Byta bromsbelägg på bilen

Behöver man byta bromsbeläggen är detta något man kan fixa helt själv så man bara har tillgång till rätt material och lite enkla verktyg. Här går vi igenom hur man går till väga för att fixa detta.

Nu kanske somliga frågar sig när man egentligen behöver göra detta byte? Det enkla svaret är att man garanterat kommer att höra när bromsbelägget är nedslitet då bromsarna skriker som aldrig förr. Då är det akut att byta. Vill man vara händelserna i förväg behöver man nästan ta isär och kontrollera manuellt.

Idag räcker det med att ha tillgång till registreringsplåten för att se till att man får rätt bromsbelägg. Så inköpet är något som är snabbt och smärtfritt. En sats innehållet alltid två bromsbelägg då man alltid ska byta dem för båda hjulen på en axel på att få en jämn bromsverkan.

Det första man vill göra när man har sina nya bromsbelägg är att lyfta upp bilen på något med än bara en domkraft. Ett par pallbockar fungerar bra. Därefter tar man loss hjulen och lossar på bromsoken. De sitter fast med bultar eller glidkolvar. En runddragen bult kan ställa till med besvär, men här kan man läsa hur man bäst löser detta.

Efteråt fäller man ut bromsoket, men det ska inte få lämnas hängande oavlastat i bromsslangen. Sedan lossar man på de gamla bromsbeläggen, men märk hur mellaninlägg, om det finns sådana, och byglarna sitter så monteringen blir enklare.

Tryck nu tillbaka bromskolven för att få plats för de nya bromsbeläggen och börja montera fast dem. Smörj sedan beläggens kanter och baksida med kopparpasta. Var noga med att inte få detta på friktionsmaterialet eller glidkolvarna. Glidkolvarna smörjer man istället med bromscylinderfett.

Allt som sedan är kvar är att montera tillbaka bromsoket och sätta på hjulen igen. Se dock till att provbromsa ett par gången för att se att de fungerar bra innan det är dags att ta ut bilen på vägen.