Lastbilsrally – Dakar

4358529-dakar-car

De flesta har nog hört talas om Dakarrallyt – det prestigefyllda terrängrallyt med en bana som ursprungligen sträckte sig från Paris i Frankrike till Dakar, huvudstaden i Senegal.

Numera har rallyt förflyttats till Sydamerika men utmaningen som det utgör är fortfarande lika tuff och krävande. Rallyts huvudsakliga bana går långt utanför vanliga vägar, genom öknar och sanddyner och annan mycket svårmanövrerad terräng. Förutom att komma fram så snabbt som möjligt i denna svåra miljö måste teamen också navigera rätt för att hitta fram till målet. Rallyt pågår under två hela veckor och testar både förare, kartläsare, fordon och de team som servar dem.

Denna fakta om tävlingen är i det närmaste laget allmänkunskap, men något som alla inte vet är att det finns flera olika klasser i tävlingen. Det handlar om bilklassen, där allt ifrån jeepar till sandbuggys deltar, motorcykelklassen och slutligen lastbilsklassen. Alla fordon i lastbilsklassen måste väga över 3500 kg för att få delta. Klassen delas dessutom upp i två underklasser, T4 och T5, vilket innebär en klass för de tävlande lastbilarna och en annan för deras servicebilar. Många lastbilstillverkare låter sina lastbilar delta i rallyt för att promota nya modeller och visa upp deras prestanda. En flitig deltagare i lastbilsklassen är DAF. Märket har gjort sig känt för att göra tuffa lastbilar, vilket bevisats då de genom åren deltagit i flera olika typer av tävlingar. I Dakarrallyt har DAF deltagit ett flertal gånger sedan -82 och företaget har även tagit hem ett flertal vinster.

I år gick den 36:e upplagan av rallyt av stapeln. Tävlingen startade i Buenos Aires och gick sedan genom Argentina, Chile och Bolivia för att slutligen återvända till Buenos Aires. För information om nästa års tävling, regler och andra uppgifter om racet, gå in på Dakarrallyts officiella hemsida.